Is slapen lui? Helemaal niet! Terwijl je slaapt, gaat je lichaam juist keihard aan het werk. Geen wonder dat je nooit met een hele lege maag moet gaan slapen, het is stiekem best hard werken. Wat gebeurt er allemaal met je lichaam terwijl jij in je warme bedje ligt te snurken?

Je brein draait overuren…

De hele dag door wordt er allerlei informatie op je afgevuurd en krijg je een enorme hoeveelheid indrukken en prikkels te verwerken. Tijdens het slapen filtert je brein alle informatie die je tijdens de dag hebt opgeslagen. Nutteloze dingen vergeet je, belangrijke dingen worden opgeslagen. Slapen is dus belangrijk om alles wat je op een dag meemaakt te verwerken en ordenen.

… Maar je spieren liggen voor pampus

In bed kruipen na een fysiek inspannende dag geeft een heerlijk gevoel. Je lichaam is dan echt aan rust toe en dat merk je. Tijdens het slapen ontspannen je spieren zich volledig. Sterker nog: ze raken vaak tijdelijk verlamd. Dit gebeurt tijdens de slaapfase waarin je ook het meest droomt, dus eigenlijk is dit heel functioneel. Zo kun je de dingen waarover je droomt tenminste niet in de praktijk uitvoeren. Dit werkt overigens niet bij iedereen even goed. Bij mensen die veel slaapwandelen wordt de activiteit van de spieren tijdens deze slaapfase niet voldoende afgeremd.
lichaamsactiviteit tijdens slaap

Dalende lichaamstemperatuur: je gaat in eco-stand!

Tijdens het slapen gaat je lichaamstemperatuur naar beneden zodat je lichaam tijdens de nacht minder calorieën verbrand. Je gaat als het ware in ‘overlevingsmodus’, een beetje zoals een dier in winterslaap. Word je wel eens midden in de nacht wakker omdat je het koud hebt? Dan heb je waarschijnlijk een dekbed dat voor jouw (slapende) lichaamstype net niet warm genoeg is, terwijl het voor het slapengaan misschien wel goed aanvoelde. Houd rekening met dit verschil in lichaamstemperatuur en bedenk je goed welk type dekbedvulling voor jou het meest geschikt is.

Ogen gaan helemaal loco

Slapen gebeurt in fases. Na ongeveer negentig minuten treedt de zogeheten Rapid Eye Movement-fase (REM-fase) in. Je hele lichaam is dan ontspannen, maar je hersenen en je ogen gaan juist flink tekeer. De ogen schieten in dit slaapstadium druk heen en weer terwijl je je oogleden gesloten houdt. In deze fase hebben we vaak levendige dromen. Misschien dat de ogen zich daarom gedragen alsof er van alles te zien en te volgen is.

Nieuwe cellen + nieuw collageen = lekker (en strak) in je vel

Ben je een nachtbraker en vind je veel slapen maar iets voor slappelingen? Think again! Tijdens het slapen maak je collageen aan, een lichaamseigen eiwit dat onder andere belangrijk is voor de sterkte en elasticiteit van je huid. Na je 25e maakt je lichaam minder collageen aan en hierdoor krijgen mensen vanaf die leeftijd rimpeltjes en een wat slappere huid. En wanneer maakt een mens het meeste collageen aan? Juist, in de nacht tijdens het slapen. Wil je jeugdige vibe en instelling nog even behouden, dan kun je dus maar beter voldoende slapen. Slapen helpt je te herstellen van alle (schadelijke) invloeden waaraan je lijf gedurende de dag wordt blootgesteld.

Afvallen en groeien tegelijk, hoe kan dat?

Mensen die regelmatig op de weegschaal staan, is het misschien wel eens opgevallen: in de ochtend weeg je minder dan in de avond. Dit komt doordat je tijdens het slapen veel vocht verliest. Niet alleen door te transpireren, maar ook via je ademhaling. Eveneens de reden dat je regelmatig je bed moet verschonen en een molton hoeslaken geen overbodige luxe is. Een ander maf feitje: terwijl je slaapt, word je heel ietsje langer. Omdat je overdag veel zit, wordt je wervelkolom als het ware in elkaar ‘geperst’ en vangt je lichaam die schokken op door vocht te persen uit de tussenwervelschijven. Wanneer je een paar uur rustig ligt krijgen diezelfde wervels de kans om weer uit te zetten. Daardoor ben je in de ochtend iets langer dan aan het einde van de dag.

lichaam slaap

Nicole
Author

Schrijf een reactie