Zwanger zijn en slapen, het is een echte paradox: je lichaam werkt extra hard om de baby alles te geven wat het nodig heeft en eigenlijk wil je niets liever dan in bed kruipen om uit te rusten. Maar kúnnen slapen? Ho maar! Hoe behoud je een goede nachtrust tijdens de zwangerschap?

Slecht slapen tijdens de zwangerschap: oorzaken

Ergens is het heel logisch dat een zwangerschap niet zo makkelijk samengaat met een goede nachtrust. Er zijn allerlei lichamelijke oorzaken aan te wijzen die het slapen bepaald niet bevorderen: hormonale veranderingen, allerlei kwaaltjes zoals maagzuur en misselijkheid, een toenemende druk op de blaas waardoor je om de haverklap moet plassen… en dan hebben we het nog niet eens over de mentale impact die een zwangerschap heeft. Het is nogal wat, zo’n baby. Geen wonder dat je als zwangere vrouw ‘s nachts ligt te piekeren over de toekomst. Dat helpt natuurlijk niet mee wanneer je de slaap probeert te vatten.

Zwanger en slaaphouding

Over de beste slaaphouding tijdens een zwangerschap bestaan veel fabeltjes. De baby wordt niet geplet als je op je buik slaapt en ook op de rug slapen is niet gevaarlijk voor de kleine. Eigenlijk is de enige regel: ga liggen zoals het voor jou het prettigst is. Feit is wel dat sommige houdingen op den duur simpelweg niet meer comfortabel zijn voor jouzelf. Waarom op je buik slapen voor een hoogzwangere vrouw lastig is, spreekt voor zich. Maar ook op de rug slapen brengt in een later stadium vaak problemen met zich mee: het volle gewicht van die bolle buik rust dan immers op je ingewanden en bloedvaten, veel vrouwen krijgen in deze houding last van rugpijn en tot slot kost ademhalen meer moeite. De meest prettige en gezonde houding voor (hoog)zwangere vrouwen is slapen op de linkerzij. Waarom? In deze houding is de doorbloeding het beste, zowel voor jou als voor je kindje. Op de zij slapen biedt bovendien meer mogelijkheden om je buik goed te ondersteunen.

Slaaptips voor tijdens de zwangerschap

1. Gebruik een extra (voedings)-kussen

Voedingskussen XL Chevron Mint (Teddy)

Je mag als zwangere vrouw best wat hulpmiddelen inschakelen om het jezelf een beetje aangenaam te maken. Zorg voor extra kussens of nog beter: een speciaal zwangerschapskussen voor in bed. Dit kussen leg je tussen je benen en onder je buik wanneer je op je zij slaapt. Of op iedere andere plek waar je maar ondersteuning nodig hebt, natuurlijk. Een lekker kussentje op de juiste plaats kan wonderen doen voor je nachtrust. Veel vrouwen gebruiken een voedingskussen om mee te slapen tijdens de zwangerschap. Dit kussen kun je later gebruiken om je armen, nek en schouders te ontlasten tijdens het voeden van de baby. Nóg later komt zo’n voedingskussen ook van pas wanneer je baby voor het eerst probeert om rechtop te zitten. Multifunctioneel!

2. Probeer je hoofd leeg te maken

Heel logisch, maar ook heel moeilijk: stop stressing! Probeer een beetje ‘uit je hoofd’ te komen, bijvoorbeeld door je te focusen op je ademhaling of heel bewust de spieren in je lichaam aan te spannen en vervolgens weer te ontspannen. Ook kan het helpen om jezelf een afgebakend piekermoment te gunnen. Besteed een kwartier aan het opschrijven van al je zorgen en spreek met jezelf af dat het daarna klaar is. Ook erg ontspannend: ga gezellig met de kleine in gesprek voor het slapengaan. Door zachtjes tegen je baby te praten raak je zelf ook in chillmodus.

3. Frisse lucht in de slaapkamer

Altijd belangrijk, maar nu nog net een tikkeltje urgenter: zorg voor voldoende frisse lucht in het slaapvertrek om kortademigheid en een te warme slaapomgeving te voorkomen.

4. Let op je eet- en drinkpatroon

Tijdens je zwangerschap word je overvallen door de gekste cravings: opeens moét je drop eten, of augurken, of een Big Mac, of alles tegelijk. Erg verleidelijk, maar niet altijd handig. Zeker niet wanneer je ‘s nachts regelmatig wakker ligt met brandend maagzuur. Eet tijdens je zwangerschap daarom toch zoveel mogelijk gezond en vezelrijk. En drink voldoende, maar bij voorkeur niét vlak voor het slapengaan. Dat scheelt wellicht weer een nachtelijk tripje naar het toilet.

5. Luister naar je lichaam: doe dat dutje

Lukt het ‘s nachts allemaal maar matig of heb je simpelweg veel meer behoefte aan slaap dan gewoonlijk? Het is in praktische zin natuurlijk niet altijd haalbaar, maar als het even kan: doe dat middagdutje of blijf eens wat langer liggen in de ochtend. Grijp kansen als ze zich voordoen! Je mag in deze tijd best een beetje lief voor jezelf zijn. Zwanger zijn is al hard werken, laat staan zwanger zijn én slecht slapen. Dan ben je een echte bikkel en is een lekker dutje zo nu en dan wel op zijn plaats.

Nicole
Author

Schrijf een reactie