Snurken, een miljoen mensen in Nederland doet het wel eens. Eigenlijk een wonder dat ons kleine landje ‘s nachts niet klinkt als een houtzagerij of biggenschuur… Zo ver reikt het geluid gelukkig meestal niet. Toch kan het erg vervelend zijn om in bed naast iemand te liggen die regelmatig snurkt of – ja, dit komt voor – jezelf steeds ‘wakker te snurken’. Kun je snurken voorkomen?

Oorzaken van snurken

Het is misschien een open deur, maar om snurken te verminderen, moet je allereerst weten wat de oorzaak van het snurken is. Heel kort door de bocht: je snurkt als je niet vrij kunt ademhalen door je neus en mond. Dit kan bijvoorbeeld komen door een allergie of verkoudheid. Lastiger wordt het wanneer het snurken ingegeven wordt door de vorm van je neus, je slaaphouding, overgewicht of een afwijking in je mond, keel of neus. Je gaat ook snurken wanneer de spieren in je tong en keel (te) ontspannen zijn, bijvoorbeeld door gebruik van alcohol of andere verdovende middelen, of simpelweg wanneer je een dagje ouder wordt.

Is snurken gevaarlijk?

“Die daar, die snurkt als een vastgelopen grasmaaier!” Toegegeven, snurkers zijn vaak mikpunt van spot en (onschuldige) pesterijtjes. Moet kunnen, maar onderschat de vervelende gevolgen van stelselmatig en hevig snurken niet. Snurkers worden vaak benauwd wakker met een droge en geïrriteerde keel en nog vervelender: ze slapen door hun eigen gesnurk nauwelijks door. En hun partner al helemaal niet. Slaapgebrek is voor niemand goed en zorgt op de lange termijn voor een verminderde weerstand en een algeheel verminderd gevoel van welzijn. Snurk je vaak en geeft dat klachten, dan is het zeker aan te raden het probleem serieus te nemen. Niet in de laatste plaats omdat regelmatig en zwaar snurken ook kan duidelijk op slaapapneu: het stokken van de adem tijdens het slapen. Dit brengt een verhoogde kans op hart- en vaatziekten met zich mee.

snurken slaaphouding

Snurken verminderen: 5 praktische Anti Snurk Tips

1. Een andere slaaphouding

Op de rug slapen heeft veel voordelen. Je lichaam ligt in een gezonde positie en je nek- en rugwervels worden niet onnodig belast. Het grote nadeel? De kans dat je flink gaat knorren, zagen en ronken is vele malen groter dan bij een andere slaaphouding. Op de zij slapen is dan de next-best-thing. Hoe je jezelf dit aanleert? De ouderwetse methode: maak een tennisbal vast op de rug van je slaapshirt of pyjamajasje. Dat ligt toch net wat minder comfortabel…

2. Hoofdeind een stukje omhoog of een wat dikker kussen

Lukt het aanleren van een andere slaaphouding niet of heb je simpelweg geen zin in dat gedoe met die tennisbal? Zorg dan dat je in elk geval met je hoofd een klein stukje omhoog ligt wanneer je op je rug slaapt. Hierdoor kun je vaak net ietsje gemakkelijker ademhalen. Dit kan met een verstelbaar bed natuurlijk heel eenvoudig, maar ook een wat dikker en steviger hoofdkussen kan uitkomst bieden.

3. Vermijd alcohol en kalmeringstabletjes

Een borrel of een glas wijn voor het slapengaan, het kan heerlijk ontspannend zijn. Maar verdorie: juist doordat al je spieren ontspannen, vergroot je de kans op snurken. Je tongspieren en keelspieren gaan immers óók in relaxmodus. Dit geldt ook voor slaapmiddelen en kalmerende medicijnen. Probeer deze middelen dus toch te laten staan wanneer je echt iets aan je gesnurk wil doen.

4. Doe iets aan die kriebelende neus

Deze spreekt voor zich: zorg dat je neus voor het slapengaan schoon en zoveel mogelijk vrij van irritaties is en ademhalen wordt al een stuk gemakkelijker. Een gewone huis-tuin-en-keuken-verkoudheid valt te overzien, maar heb je wel héél vaak last van een verstopte neus? Ga dan toch eens naar de huisarts voor een allergietest.

5. Ritme en regelmaat

Oververmoeidheid kan ervoor zorgen dat je té diep en té ontspannen slaapt – en daardoor gaat snurken. Net zoals bij alcohol en kalmeringsmiddelen eigenlijk. Ga dus zoveel mogelijk op dezelfde tijd naar bed. Verrassing: dit is gemakkelijker vol te houden wanneer je iedere dag op hetzelfde tijdstip opstaat. Oók op je vrije dag. Regelmaat doet wonderen voor de kwaliteit van je nachtrust. Hiermee voorkom je dat je doordeweeks steeds net wat uurtjes slaap tekort komt en vervolgens het halve weekend compleet knock out in bed ligt te ronken.

Snurken verminderen, het is nog een beste klus. Lukt het je om je aan bovenstaande tips tegen snurken te houden? Dan  mag je jezelf best een beetje belonen. Bijvoorbeeld met een leuk dekbedovertrek van SNURK Beddengoed, om nog een beetje bij het thema te blijven. Onder zo’n leuk overtrek wil je partner je die enkele nachtelijke ronk of knor vast wel vergeven… Succes!

Snurk Beddengoed Miss Peggy                                                            Snurk Beddengoed Splatter
Nicole
Author

Schrijf een reactie