Sneller in slaap vallen staat bij mensen met slaapproblemen vaak bovenaan het wensenlijstje. Helaas: voor een echte oplossing zul je doorgaans je hele levensstijl een beetje moeten aanpassen. Gelukkig bestaan er toch ook een aantal quick fixes die je kunt uitproberen op het moment dat je merkt dat inslapen niet lukt en de wekker je tot wanhoop drijft.

Beter slapen begint overdag

Het is vast niet wat je wil horen wanneer je op zoek bent naar snelle oplossingen, maarrrr… beter slapen begint natuurlijk éigenlijk al overdag. Voldoende beweging, een gezond eetpatroon en een regelmatig leefritme – het zijn drie belangrijke peilers die de kans op een goede nachtrust vergroten. De kwaliteit van je slaap hangt dus best een beetje samen met je algehele levensstijl. Maar vooruit, we blijven mensen: wat zijn nu de slaaptechnieken die je nog kunt uitproberen wanneer je onverhoopt tóch weer te laat in bed ligt met drie koppen koffie achter de kiezen?

1. Ga uit bed voor een reset

Het voelt verkeerd: uit bed gaan wanneer je zo hard je best doet om zo snel mogelijk in slaap te vallen. Toch heeft eindeloos blijven woelen weinig zin. Daardoor ga je de slaapkamer en je bed allleen maar associëren met wakker liggen en de stress die daar vaak bij komt kijken. Dan wordt het al snel een self-fulfilling prophecy: je bent bang dat je niet in slaap kunt komen en daardoor kun je niet in slaap komen. Ga daarom liever even uit bed zodra je merkt dat je moeite hebt de slaap te vatten. Een korte reset doet soms wonderen. Even naar de woonkamer om een kopje thee te drinken en een boekje te lezen en daarna met frisse moed terug naar bed.

2. Ademhalingstruc om in te slapen: 4-7-8

Deze ademhalingstruc is bedacht door de Harvard professor Andrew Weil en helpt je om stress en spanning de kop in te drukken. Ben je er klaar voor?

> Plaats het puntje van je tong tegen de achterkant van je voortanden
> Adem 4 seconden lang in door de neus (terwijl je je mond gesloten houdt)
> Houd je adem 7 seconden in
> Adem 8 seconden lang flink uit (geluid mag, bijvoorbeeld: ‘pffffff’ of ‘sssssh’)

Herhaal deze oefening vier keer. Op deze manier ademhalen zorgt ervoor dat er meer zuurstof je lichaam binnenkomt en vertraagt de hartslag. Dit zorgt voor een ontspannen gevoel. Sneller in slaap vallen staat of valt met voldoende ontspanning, dus goed ademhaling is ontzettend belangrijk.

3. Sneller in slaap vallen met ontspanningsoefeningen

Ook een bekende techniek om sneller in slaap te vallen: de spieren aanspannen en ontspannen. Focus je volledig op je lichaam en werk van beneden naar boven. Eerst de spieren in je voeten, dan de spieren in je kuiten, dan je bovenbenen, de bilspieren, de buikspieren, helemaal tot en met je gezichtsspieren…Als je dan nog niet in slaap gevallen bent, tenminste.

Met deze drie slaaptips hopen we je een eindje op weg te helpen, maar in slaap komen is nu eenmaal niet altijd eenvoudig. Zeker niet wanneer je jezelf gek maakt met de gedachte dat het snel-snel-snel moet! Zie sneller in slaap komen dus vooral niet als een must – ook niet na het lezen van dit artikel. 😉

Nicole
Author

Schrijf een reactie