Een gezonde temperatuur in de slaapkamer behouden is niet altijd eenvoudig. Juist in de koude wintermaanden is het verleidelijk om de kachel een tandje hoger zetten, óók in de slaapkamer. Immers: niemand vindt het aangenaam om zich om te kleden in een frisse ruimte of ‘s avonds in een steenkoud bed te kruipen. Toch is een te warme slaapkamer funest voor de kwaliteit van je nachtrust. Lees hier waarom.

Waarom slaap je minder goed in een warme slaapkamer?

Tijdens het slapen daalt je lichaamstemperatuur en probeert je lichaam vervolgens die ideale slaaptemperatuur constant te houden. Wanneer de temperatuur van de omgeving erg afwijkt van die ideale slaaptemperatuur, moet je lichaam logischerwijs éxtra hard werken om je lichaamstemperatuur tijdens het slapen op peil te houden. Daardoor slaap je moeilijker in en wordt je ook nog ‘s vaker wakker. Sterker nog: je lichaam vat een te warme temperatuur op als seintje dat het tijd is om te ontwaken. Het resultaat: een onrustige nacht!

Voordelen van een koude slaapkamer

Een koude slaapkamer zorgt er niet alleen maar voor dat je sneller, rustiger en langer slaapt. Ook voor je gezondheid heeft ‘koud slapen’ vele voordelen:

1. Je stofwisseling werkt beter
In een koude omgeving gaat je stofwisseling harder werken. Hiermee verklein je de kans op stofwisselingsziektes, zoals diabetes. Ook verbrand je meer calorieën! Slapend een fitgirl worden, daar teken je toch voor?

2. Koud slapen = de beste antirimpelcreme!
Nog meer goed nieuws voor de ijdeltuiten onder ons: slapen in een koude slaapkamer werkt in feite als een soort anti-rimpelcrème. Wanneer je lichaam afkoelt, maak je namelijk meer hormonen aan, waaronder het ‘antiverouderingssyndroom.’ Score!

3. In een koude slaapkamer kun je je beter concentreren
Wat betreft je mentale fitheid: in een koudere omgeving kun je je beter concentreren en is het gemakkelijker om voor het slapengaan nog eventjes te lezen. Sinds jaar en dag een beproefde methode om te ontspannen. En hé, je steekt nog ‘s wat op, zo laat op de avond.

slaapkamertemperatuur

Temperatuur in de slaapkamer

Te warm, te warm… Wat is te warm dan precies? Helaas: dat is per persoon verschillend. Een vrouw heeft het over het algemeen sneller koud dan een man en ook je postuur en bloedsomloop spelen een rol. In de regel geldt dat een temperatuur tussen de 15 en 19 graden in de slaapkamer ideaal is. En er is maar een manier om erachter te komen welke temperatuur binnen die marge het beste bij jou past: uittesten! Houd eens een tijdje bij hoe fit je je overdag voelt en wat de temperatuur die nacht was. Zo kom je er snel genoeg achter of het voor jou gunstig is om de thermostaat een tandje lager te zetten in de slaapkamer.

… Maar ik wil niet bibberend naar bed!

De oplossing is eigenlijk heel eenvoudig: zorg voor ‘gerichte’ warmte op de plekken waar je het nodig hebt. Koude voeten? Een ouderwetse kruik of pittenzak biedt uitkomst. Zorg natuurlijk ook voor een voldoende warm dekbed of dekbedovertrekken van een warmer materiaal, zoals flanel. Aangenaam en ademend! Enne… heb je er wel eens aan gedacht dat het dichtbij de muren en de grond aanzienlijk kouder is dan in het midden van de kamer? Een bed in het middelpunt van de kamer staat dus niet alleen chique, maar zorgt ook voor een aangenamer slaapklimaat.

Een gezondere temperatuur in de slaapkamer is met een paar simpele aanpassingen geregeld en kan echt veel verschil maken. Probeer jij het uit?

 

Nicole
Author

Schrijf een reactie