Het is vakantietijd! Je hebt vast ontzettend zin in die verre reis naar dat exotische oord, maar die jetlag… dát is wat minder. Heb jij een lange vlucht voor de boeg? Lees hier alles wat je moet weten over het voorkomen van een jetlag.

Wat is een jetlag?

Het is prachtig, zo’n vliegtuig: razendsnel ben je op aan de andere kant van de wereld en dus ook in een andere tijdzone. Maar voor je lichaam is dat wel een beetje heftig. Je interne klok krijgt niet de kans zich aan te passen aan de nieuwe situatie. Kortom: je lichaam zit nog in je ‘thuis’-ritme terwijl er op de plaats van bestemming een andere klok het dagelijks leven aanstuurt. Geen wonder dat je je daardoor de eerste dagen misschien niet zo jofel voelt. Een jetlag is dus een (tijdelijke) verstoring van je gebruikelijke slaap-waakritme.

jetlag voorkomen

5 jetlag symptomen

Hoe weet je of je een jetlag hebt? Een jetlag verstoort tot wel vijftig psychologische en lichamelijke ritmes en kan dus heel wat vervelende kwaaltjes tot gevolg hebben. We zetten de meest voorkomende symptomen van een jetlag voor je op een rij. Met een jetlag heb je last van:

* vermoeidheid (of course)
* je voelt je verward en gedesoriënteerd
*… en sneller op je teentjes getrapt 😉
* ‘s nachts word je vaak wakker
* fysieke ongemakken: hoofdpijn, misselijkheid, zweten

Een jetlag voorkomen: anti jetlag tips!

1. Pas je ritme alvast een beetje aan

Je biologische klok kan zich het best in kleine stapjes aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Daarom kan het zinvol zijn om een paar dagen voor je reis alvast je waak-slaapritme een klein beetje te verleggen. Reis je in Westelijke richting? Probeer dan in de dagen voorafgaand aan je vertrek iedere avond een beetje later naar bed te gaan. Voor Oosterse reisbestemmingen geldt het tegenovergestelde: ga steeds een halfuurtje vroeger naar bed. De finishing touch op de dag van vertrek: zet je horloge of telefoon direct wanneer je aan boord van het vliegtuig stapt op de tijd van je plaats van bestemming. Dan kan je geest vast wennen aan de nieuwe tijdzone.

2. Boek verstandig om je jetlag binnen de perken te houden

Kies bij voorkeur voor een vlucht waarbij je in de avond op de plaats van bestemming aankomt. Dan kun je direct en volgens de lokale tijd naar bed en wen je het snelst aan het leefritme op de plaats van bestemming. Vlieg je toch ‘s nachts en kom je overdag aan? Probeer dan zoveel mogelijk te slapen tijdens de reis en neem zo nodig hulpmiddelen mee: een slaapmasker, oordopjes en natuurlijk comfortabele kleding. Waarschijnlijk ben je geneigd om overdag te dutten of na die lange reis erg lang uit te slapen, maar je kunt toch echt beter even doorbijten en op een ‘normaal’ tijdstip (lokale tijd!) naar bed gaan en opstaan.
jetlag bestrijden

3. Eet op vaste tijdstippen

Thuis hebben we allemaal zo onze vaste routines en eetmomenten, maar op vakantie wil dit er nog wel eens bij in schieten. Een ontbijtje dat eigenlijk een brunch wordt, een snackje om 16:00 uur en dan pas om 21:00 uur aan het diner… Het is wel eens lekker om je vaste routine te laten varen. Maar wil je zo snel mogelijk van je jetlag af? Dan is het zinvol om je ontbijt, lunch en avondeten op vaste tijden te nuttigen en de eerste dagen vast te houden aan de eettijden die je thuis ook hanteert. Maar dan volgens de lokale klok, natuurlijk.

4. Eet voor en tijdens de vlucht geen zware maaltijden

Het is verleidelijk om op het vliegveld nog even helemaal los te gaan bij je favoriete fastfoodketen. Je moet immers heel wat uurtjes in het vliegtuig doorbrengen en hebt voor je gevoel niet genoeg aan het typische vliegtuigvoedsel dat daar geserveerd wordt. Maarrr… zeker op de lange vluchten heeft het een reden dat er vaak wat lichtere maaltijden geserveerd worden! Je spijsvertering gaat namelijk langzamer werken wanneer je interne klok opeens een grote verandering te verwerken krijgt. Geen beste combi met een ontzettend zware maaltijd. Niemand wil maagklachten op reis, dus houd het toch liever bij een lichtere maaltijd. Drink wel extra veel water! De droge lucht in het vliegtuig en de luchtdruk in de cabine zorgen ervoor dat je meer vocht verliest.

Tot slot: bedenk je dat een jetlag tijdelijk is. De gemiddelde mens doet er per uur tijdsverschil een dag over om te herstellen van die verandering. Accepteer dat je misschien eventjes niet helemaal je energieke zelf bent en gun het jezelf om daar ook naar te leven: lekker lummelen, wennen, rondkijken en no stress. Al helemaal niet om een jetlag. Het is niet voor niets vakantie!

Nicole
Author

Schrijf een reactie